Jutut »

Onnea 10-vuotias Nimipaivat.fi!

Nimipaivat.fi liikenteen kehitys 10 vuoden ajalta

Yksi vanhimmista verkkopalveluistani on 10 vuoden ikään ehtinyt Nimipaivat.fi. Sivuston Google-näkyvyyden tarkastelu paljastaa suosion saloja ja uusia ideoita sivustokehitykseen.

Kymmenen vuoden perspektiivissä kasvu näyttää tasaiselta. Toisaalta esimerkiksi vuoden 2010 heinäkuusta seuraavan vuoden heinäkuuhun liikenne kasvoi liki 1000% eli kymmenkertaistui. Tämän jälkeen kasvu on ollut tasaisempaa, eli puhutaan joidenkin kymmenien prosenttien vuosikasvusta.

Liikenteessä näkee selkeät kausivaihtelut. Esimerkiksi heinäkuussa on aina piikki ja tämä johtuu siitä, että tuohon kuukauteen osuu päiviä, jolloin kovin moni viettää nimipäiviä. Vuoden 2019 heinäkuussa siis tähän asti eniten liikennettä - 210 tuhatta käyntiä.

Liikenne nojaa vahvasti hakukoneista tulevaan luonnolliseen liikenteeseen, käytännössä Googleen, täältä saadaan 91% koko liikenteestä. Mitään mainontaa ei ole tehty.

Katsotaan tarkemmin liikennettä ja vastataan seuraaviin kysymyksiin:

Annan vastaukseni ryhmittelemällä hakutermit ja kohdesivut.

Hakutermit:

  1. Nimipäivä: kaikki haut, joissa käytetty "nimipäivä" (mutta ei päivämäärää), esim. "nimipäivät", "hannan nimipäivä", "nimipäivä tänään"
  2. Päivämäärä: kaikki haut, joissa käytetty päivämäärää, esim. "21.7. nimipäivä" tai "24 heinäkuuta nimipäivä", yms.
  3. Muut: kaikki muut Googlen paljastamat hakutermit
  4. Tuntemattomat: Google ei paljasta kaikkia hakutermejä, joten osa jää pimentoon, tuntemattomista hakutermeistä pystyn kuitenkin laskemaan, mille sivuille ne tulevat

Kohdesivut:

  1. Etusivu: https://www.nimipaivat.fi/
  2. Nimien sivut: kuten https://www.nimipaivat.fi/ville.html
  3. Päivämäärien sivut: kuten https://www.nimipaivat.fi/6.4.
  4. Kaikki muut sivut

Ristiintaulukoimalla hakutermit ja kohdesivut saadaan tiedot sivulle Googlesta tulleesta liikenteestä (mustat palkit) ja liikenteen potentiaalista (punaiset palkit). Liikenteen potentiaali tässä tarkoittaa niiden hakujen määrää, jolloin tulos on kyllä näkynyt Googlessa, mutta siitä ei ole syystä tai toisesta klikattu sivulle. Olen rajautunut tarkastelussa vain vuoden 2019 elo-syyskuun liikenteeseen.

Etusivulle tuleva liikenne

etusivun liikenne

Etusivulle tulee liikennettä lähinnä "nimipäivä" sisältävästä ryhmästä. Potentiaali on myös varsin hyvin saavutettu, käytännössä tämä tarkoittaa, että tärkeimmillä hakusanoilla ollaan yleisesti aivan ykköspaikalla.

Katsotaan tarkemmin "nimipäivä" sisältäviä hakuja, joista päädytään etusivulle.

term page clicks impressions position ctr
nimipäivät / 42058 70110 1.01 60%
nimipäivä tänään 10516 16175 1 65%
nimipäivä 9476 19194 1.05 49%
nimipäivät tänään 4412 7287 1 61%
kenen nimipäivä tänään 821 1847 1 44%
kenen nimipäivä 423 914 1 46%
tänään nimipäivä 378 681 1 56%
kenen nimipäivä on tänään 147 374 1.03 39%
nimipäivät nimikone 95 179 1.64 53%
päivän nimipäivä 75 90 1 83%
kenen nimipäivä tänään on 65 132 1.01 49%
nimipäivä tänää 60 90 1 67%
nimipäiväy 56 66 1 85%
nimipäiväkalenteri tänään 44 103 1.76 43%
nimipäivää 43 90 1.12 48%
kenellä on nimipäivä tänään 39 40 1 98%
milloin nimipäivä 38 44 1 86%
kenen nimipäivät tänään 31 71 1.11 44%
nimipäivät tänää 25 33 1 76%
nimipäivää tänään 25 30 1.03 83%
tämän päivän nimipäivät 23 37 1 62%
nimipäivää viettävät tänään 18 33 1.21 55%
tämän päivän nimipäivä 18 25 1 72%
kenellä on tänään nimipäivä 16 26 1 62%
nimipäivää viettää 15 22 1 68%
epäviralliset nimipäivät 14 29 1 48%
kaikki nimipäivät 14 14 1.14 100%
nimipäivär 13 14 1 93%
kenen nimipäivät on tänään 12 32 1.31 38%
tänään nimipäivää viettää 12 18 1 67%

Taulukkoon listattu vain yleisimmät hakutermit.

Tilanne näiltä osin on aika lailla tapissaan. Parannusta ei tällä tematiikalla enää juurikaan voi tehdä. Tämän näkee myös yllä kuvasta, jossa musta liikennettä kuvaava pylväs kohoaa paljon punaista potentiaalin pylvästä korkeammalle. Tyypillisesti eri sivustojen etusivulle tullaan kyseisellä brändillä - usein yrityksen nimellä. Nimipaivat.fi:llä ei mitään brändiä valitettavasti ole, mutta liikenne tuleekin "nimipäivät" geneerisellä haulla ja sen muunnoksilla.

Nimien sivuille tuleva liikenne

nimien sivujen liikenne

Nimien sivuille tulee liikennettä lähinnä "nimipäivä" sisältävästä ryhmästä. Yleisin hakutermin rakenne on nimi + "nimipäivä".

term page clicks impressions position ctr
sanna nimipäivä /sanna.html 660 1401 1.02 47%
sannan nimipäivä 390 735 1 53%
nimipäivä sanna 176 315 1.02 56%
nimipäivät sanna 15 29 1 52%
sanna nimipäivä 2019 1 5 5 20%
sinikan nimipäivä /sinikka.html 402 1135 1 35%
sinikka nimipäivä 315 815 1 39%
nimipäivä sinikka 80 177 1.01 45%
milloin on sinikan nimipäivä 36 73 1.01 49%
nimipäivät sinikka 4 11 1 36%
jaana nimipäivä /jaana.html 418 1220 1.06 34%
jaanan nimipäivä 147 446 1.01 33%
nimipäivä jaana 104 206 1 50%
nimipäivät jaana 12 28 1 43%
jaana nimipäivä 2019 3 19 4.89 16%
jaanan nimipäivä 2019 3 18 4.94 17%
veera nimipäivä /veera.html 438 971 1.01 45%
veeran nimipäivä 160 339 1 47%
nimipäivä veera 57 113 1.04 50%
veera nimipäivä 2019 8 16 4 50%
veeran nimipäivä 2019 2 2 3.5 100%
maria nimipäivä /maria.html 466 794 1 59%
marian nimipäivä 156 309 1 50%
nimipäivä maria 26 149 1.99 17%
marianne nimipäivä 7 480 4.16 1%
koska on marian nimipäivä 5 7 1 71%
nimipäivät maria 2 7 2 29%
milloin marian nimipäivä 1 11 1.91 9%
milloin on marian nimipäivä 1 3 1.67 33%
arjan nimipäivä /arja.html 475 1419 1.04 33%

Taulukkoon listattu vain 30 yleisintä hakutermiä.

Potentiaali on myös varsin hyvin saavutettu, käytännössä tämä tarkoittaa, että tärkeimmillä hakusanoilla ollaan yleisesti aivan ykköspaikalla. Jo yllä olevasta tiedosta näkee, että aivan kaikilla nimillä ei olla ykkösenä, mikä selittää kohtuullisen suurta potentiaalia. Tässä on vielä matkaa kuljettavana. Samoin vuosiluku näyttää olevan yleinen käytettyjen hakujen yhteydessä ja sen ottaminen jollakin tavalla käyttöön sivustolla saattaisi parantaa tilannetta.

Päivämäärien sivuille tuleva liikenne

päivien sivujen liikenne

Päivämäärien sivuille tulee liikennettä lähinnä päivämäärän sisältävästä ryhmästä.

term page clicks impressions position ctr
nimipäivä 15.8 /15.8. 6605 12043 1 55%
nimipäivä 15.8. 355 588 1 60%
15.8 nimipäivä 121 1329 1 9%
nimipäivät 15.8 117 1276 1 9%
nimipäivä tänään 15.8 50 118 1 42%
nimipäivät 15.8. 29 160 1 18%
15.8. nimipäivä 13 89 1 15%
15.8 nimipäivät 6 42 1 14%
15.8 nimipäivä marianne 4 101 1 4%
nimipäivät tänään 15.8 4 67 1.01 6%
15 elokuuta nimipäivät 3 22 2.95 14%
kenen nimipäivä 15.8 1 15 1 7%
15.8 0 6 11.83 0%
15.8. 0 4 12.25 0%
15. elokuuta 0 1 13 0%
nimipäivä 29.9 /29.9. 3094 4463 1 69%
29.9 nimipäivä 567 790 1 72%
nimipäivä 29.9. 79 101 1 78%
nimipäivät 29.9 27 477 1 6%
nimipäivä tänään 29.9 7 154 1 5%
kenen nimipäivä 29.9 4 52 1 8%
29 syyskuuta nimipäivä 4 41 1 10%
nimipäivät tänään 29.9 2 27 1.04 7%
nimipäivät 29.9. 2 23 1.04 9%
29 syyskuuta 0 2 12.5 0%
nimipäivä 11.8 /11.8. 2086 3866 1 54%
11.8 nimipäivä 336 611 1 55%
nimipäivät 11.8 207 310 1 67%
nimipäivä 11.8. 85 158 1 54%
11 elokuuta nimipäivä 20 33 1 61%
nimipäivät tänään 11.8 14 25 1 56%
nimipäivät 11.8. 13 16 1 81%
elokuun nimipäivät 0 4 86.25 0%
11 elokuuta 0 3 5.33 0%
11.8 0 3 49.67 0%
11. elokuuta 0 2 12 0%
11.8. 0 1 15 0%

Taulukkoon listattu vain yleisimmät hakutermit.


Potentiaali on myös edelleenkin hyvin saavutettu. Jo yllä olevaa suppeaa hakutermien listausta tarkastellessa huomataan, että joukossa on myös pelkkiä päivämäärähakuja. Näissä olisikin itse asiassa valtava potentiaali, mutta päivämäärän hakijat menevät pääosin nimipäiväsivustomme teeman ohi. Tämän perusteella voi toki lähteä pohtimaan joko uuden palvelun rakentamista tai jopa nimipäiväsivuston sisältöjen laajentamista.

Muille sivuille tuleva liikenne

muiden sivujen liikenne

Muille sivuille tulee liikennettä vain niukalti, mutta sen sijaan potentiaali vaikuttaisi huikealta. Potentiaalia olisi erityisesti "nimipäivä" sisältävillä hauilla sekä niillä termeillä, joita Google ei paljasta.

term page clicks impressions position ctr
nimipäivät /nimikone/ 378 38897 1.01 1%
nimipäivät nimikone 49 134 1.16 37%
nimipäivä 28 5371 1.02 1%
nimipäivä tänään 20 3214 1.01 1%
nimipäivät tänään 10 1016 1.03 1%
kenen nimipäivä tänään 7 144 1.14 5%
kenen nimipäivä 5 132 1.02 4%
tänään nimipäivä 3 44 1 7%
kenen nimipäivä on tänään 2 14 1 14%
epäviralliset nimipäivät 1 11 1 9%
nimipäiväy 1 3 1 33%
nimipäivä tänää 1 2 1 50%
tämän päivän nimipäivä 1 1 1 100%
epävirallinen nimipäivä 0 6 1.5 0%
kaikki nimipäivät 0 2 1 0%
aten nimipäivä 0 1 2 0%
nimipäivät /tekijanoikeudet.php 26 16436 1.01 0%
nimipäivä tänään 6 1536 1 0%
nimipäivä 3 708 1.04 0%
nimipäivät tänään 3 328 1 1%
kenen nimipäivä tänään 3 111 1 3%
tänään nimipäivä 1 26 1 4%
kenen nimipäivä on tänään 1 15 1.27 7%
kenen nimipäivä 1 5 1.2 20%
nimipäivää 1 2 1 50%
epävirallinen nimipäivä 0 6 1.5 0%
kaikki nimipäivät 0 2 1 0%
aten nimipäivä 0 1 2 0%

Tarkemmin katsottuna paljastuu, että syynä ovat itse asiassa Googlen hakutuloksessa näkyvät sivustolinkit, eli haettaessa "nimipäivät" näkyy tuloksissa sivustolinkkinä nimipaivat.fi-tuloksen ohessa myös nimikoneeseen menevä linkki ja tämä lasketaan impressioksi. Sivujen ryhmittelyä tulisikin vielä rikastaa siten, että nimikoneen sivu ja mahdollisesti muutkin sivustolinkeissä näkyvät tulokset olisivat omana sivuryhmänään.

Tuntemattomilla hakusanoilla tuleva potentiaali on myös mielenkiintoinen. Näiden kohdesivut voidaan selvittää, mutta tuo selvitys jää tämän kirjoituksen ulkopuolelle.

Lopuksi

Nimipaivat.fi hakukonepärjääminen on tarkastelun perusteella aika lailla tapissaan nykyisellä sisällöllään, kovin paljoa ei ole saavutettavissa "alhaalla roikkuvista hedelmistä".

Yksi selkeä kehityskohde, joka ei pärjää, on nimikone, sen konseptissa olisi vielä hiomista. Kyseisen sivun voisi fokusoida paremmin vastaamaan esim. niille, jotka etsivät lapselleen nimeä, tässä kannattaisi myös lisätä kyseiseen tematiikkaan liittyvää sisältöä niin kyseiselle nimikone-sivulle, kuin sen ympärille ja muuallekin sivustolle.

Toivon, että tämä kirjoitelma antoi sinulle ajattelemisen aihetta myös mahdollisen oman sivustosi kehittämiseen. Nimipaivat.fi ei ole sisältönsä puolesta kovin rikas, mutta hakujen ja sisältöjen ristiintaulukointi valaisee hyvin senkin tilannetta hakukoneissa. Sivustolla ei myöskään ole varsinaisesti mitään brändiä tai myytäviä tuotteita, eikä juurikaan sisällöntuotantoa, juuri näiden eri osien ryhmittelyyn perustuva analyysi on kaupallisesti houkuttelevaa.

Jos olet kiinnostunut yllä kuvatun kaltaisesta tavasta tutkia sivustosi näkyvyyttä, ota yhteyttä. Tämä perusta antaa erinomaisen lähtökohdan saitin liikenteen lisäämiseen.

Kirjoittaja: Jussi Honkanen

Julkaistu: 20.12.2019

Uusimmat samoilla tageilla varustetut:

Tagien ja extrojen ylläpito

Extra-kenttä blogisoftassa luo linkit sivujen välille
Kaikilla artikkeleita julkaisevilla sivustoilla on nyt käytössä uusi blogisofta. Nimipaivat.fi:ssä softa mahdollistaa myös artikkelien näkymisen niihin liittyvien nimien sivuilla.

Polkadotin kurssigraafi päivämäärän ja summan valinnalla

Kryptovaluutat valuuttalaskureihin ja kisailua Googlen kanssa
Palvelu listaa nyt 12 suosituinta kryptovaluuttaa. Google Suggest ja Googlen oman valuuttamuuntimen käyttöönotto ovat tiputtaneet palveluiden kävijämääriä.

Nofollow

Googlen algoritmin historia pikakelauksella
Linkit ja sisältö ovat aina olleet Googlen algoritmin tärkeimpiä rakennusosia. Voimmeko ottaa opiksi algoritmin historiasta? Älä tee sivustollesi toimia vain ja ainoastaan Google-sijoitusten parantamiseksi.

Hakukoneoptimointi Top Secret :)

Hakukoneoptimoinnin salaisuus
Haluat tietää, miten tehdä menestyksekästä hakukoneoptimointia? Olet tullut oikeaan paikkaan! Lue lisää ... :)

PageRank

Onko Google demokratia?
Googlen algoritmin sydän on ollut PageRankin eli linkkivoiman laskeminen. Tästä websivujen demokratiasta ollaan nyt siirtymässä toisenlaiseen demokratiaan.